Vill man bli "frisk" eller bli bättre så får jag ser till att det sker en förändring typ NU.

Alltså seriöst, när fan ska jag lära mig att äta rätt?

När ska jag ta och gå efter dietistens "mat råd". Nilda Nilda Nilda.. Det här är ju inte lätt för en person som älskar mat och söt saker. Enligt kostråds boschyren står det att jag måste äta regelbundna och jämt fördelade måltider. 

1. Jag ska alltså äta 3 huvudmål och 2-3 mellanmål(detta är för att inte gå ner i vikt enligt min läkaren)
2. Inte stora portioner
3. Äta långsamt
4. Magra livsmedel med skonsamma och fettsnåla tillagningsmetoder
5. Dricka tillräckligt med vätska


Det är alltså några av dom punkter som står på broschyren, orkade inte skriva ner alla för då skulle det ta lite tid och det orkar jag inte. Så vi kan börja med första punkten..

1. När ska jag lära mig att äta 3 huvudmål och 2-3 mellanmål? Jag måste alltså äta var tredje timma typ och det gör man som tur är då jag jobbar på dagis. Jag måste nog börja ta med matlådor när jag åker direkt från jobbet till träningen. Det kanske är något för mig.. Hmm, måste bara ta tag i det hela.

2. Inga stora portioner? Men det var som fan.. Hur ska jag kunna leva med det, jag som är bra på att äta mat. Jisses. Varje dag på jobbet  försöker jag tänkt att ta lite av varje och lite sallad men till slut så blir det en "stor" portion iallafall. Varje gång jag tittar ner på min tallrik så blir det så att jag säger till mig själv(så inte barnen hör)HELVETE. När ska du lära dig Nilda?

3. Att äta långsam har jag ju lärt mig sen jag var pytteliten. Redan då var det viktigt att kunna äta ordentligt och det viktiga var att äta långsamt och tugga maten ordentligt. Det har jag varit super bra på tills det blev en förändring och när det skedde vet jag inte. Kan inte minnas då jag började äta snabbt och varför äter jag snabbt för? Jo för att på jobbet är det svårt ibland att kunna äta lung oro när jag har 5-6 barn vid mitt bord och skulle några av dom små barnen vilja ha mer mat måste jag ställa mig upp och hämta. Sen ska man hinna äta emellan jobbet och träningen vilket innebär ännu mera stress och att äta snabbt. Men börjar bli bättre på det..

4.Vad kan jag säga, jag försöker ju tänkta på det och a, vet inte riktigt vad jag kan skriva om detta.

5. Jag är den som absolut inte dricker vatten eller VAR den personen. Varje morgon tar jag min "medicin" och fyller min vatten flaska och fyller den så fort det tar slut. Men nu springer jag på toa 24/7 eftersom jag blir kissnödig av all vatten. HAH. Men det känns bra att jag lärt mig att dricka vatten efter alla dessa år :P

Nu gäller det att ta tag i matlådan, försöka ta bort lite fet mat, mindre söt saker, stressa mindre, äta långsamt, lagom portion(välja rätt grönsaker) och fortsätta dricka mycket vatten.
Jag måste få detta att funka och tänka på att inte stressa lika mycket vilket är så mitt liv är just nu. Det är så jag lever men det måste ske lite förändringar och det är NU. Vill man bli "frisk" eller iallafall bli bättre så måste det ske en förändring snart.

HEJA NILDA, HEJA HEJA!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0